Status

Dagene i San Diego er nærmest fløjet afsted. Allerede dagen efter vores ankomst, havde vi planlagt at skulle i Seaworld. Der var heldigvis kun et kvarters kørsel derhen, og fra morgenstunden var der nærmest ikke kø ved attraktionerne.

Seaworld er hovedsaligt en dyrepark, man der er også den del tivoliagtige aktiviteter, som rutsjebaner, skydetelte, svævebaner osv. Det meste spændende var uden tvivl de forskellige shows, der kører i løbet af dagen. Det meste foregår i vand, om der er også et enkelt shov med kæledyr, der optræder. Setup´et er måske lidt for amerikansk, men vægten lagt mere på show end på fakta om dyrene. Men er er meget professionelt lavet, og absolut en oplevelse.

Vi brugte 10 timer i parken, og aftensmaden blev skaffet i vores efterhånden nærmest eget wholefoods marked, hvor man kan få alskens lækre friske råvarer og færdiglavede retter. Annika og jeg gik efter sushien, og børnerne valgte fra buffeten, hvor man afregner efter vægt. Behøver jeg at skrive, at de fik købt nok til frokosten dagen efter også 🙂

Dagen efter var pigerne klar til mere shopping. Jeg fik overtalt Lasse til at tage med på USS Midway, der er et flydende museum. USS Midway er et hangarskib, der var i drift fra 1945, hvor det var verdens største skib til omkring 1970. Vi var rund på hele skibet fra mandskabskahytterne over flydækkene og endte til sidst på broen, hvor vi fik et indblik i, hvordan et sådant skib bliver navigeret. Over alt på skibet stod veteraner klar til at forklare og svare på spørgsmål. Det var rigtig interessant.

Om eftermiddagen kørte vi en tur til La Jolla, som er forstaden, hvor de rige bor og opholder sige. Stranden var fin, men ellers var det nu ikke så interessant. Derfra kørte vi ind til det såkaldte “Old Town”, som er en nærmest mexikansk enklave i byen. Det ligner måske lidt en turistfælde, men vi fik noget ret lækkert mexikansk mad 😛

Torssdag var, især turens mindste deltager, lidt mætte på oplevelser, så vi besluttede at tilbringe det meste af dagen på hotellet, der havde et fint poolområde.

Lasse ville gerne på Hard Rock Café, så der spiste vi om aftenen. Vi fik set bymidten, og det berømte Gaslamp-kvarter – også med lys på.

I går gik turen igen nordpå til Los Angeles. Vi havde besluttet, at vi gerne ville se de berømte strande omkring byen, så vi kørte til Venice Beach, hvor vi picnic´ede, betragtede alle de underlige eksistenser og sportsudøvere, samt fik set den utroligt brede og lækre strand med “Baywatcher´ne”

Vi tjekkede ind på Hotel Marriot tæt på lufthavnen, hvor vi spiste på hotellets lækre steakrestaurant.

Nu sidder vi så i hotellets lobby. Klokken er lidt i 14, bilen er afleveret og vi er på ved i lufthavnen.

Det har været en fantastisk tur – vi ses snart i Danmark 🙂

Turen langs vestkysten

Status

Vi forlod San Francisco i søndags, med en formodning om, at vi havde to rigtig lange køredage foran os. Vi forsøgte derfor at komme tidligt afsted – vi sad i bilen allerede kvart over ni, og fik tanket på selve Lombard Street, hvor vi havde boet. Desværre havde dét, vi troede var et supermarked, men som kun var et mega apotek, ingen forplejning, så vi kørte afsted uden mad til turen.

Det var ret tåget fra morgenstunden, hvilket det ofte har været ved kysten, men efter en times tid var vi i bjergene, og solen kom frem. Vi kørte af småveje gennem et cykelløb til Big Basin, der er kendt for sine redwood-træer. På vejen var vi heldige at måtte holde for en meget flot påfugl. Vi fik kigget de enorme træer, købte sandwich, og kørte mod Highway 1. På den nordlige del af turen var det igen ret overskyet, og derfor gjorde vi ikke mange stop.

Da vi nærmede os Pismo Beach, hvor vi skulle overnatte, var der pludselig et viewpoint med en stor parkeringsplads og rigtig mange mennesker. Vi stoppede og synes da, det var meget sjovt at egerne nærmest spiste af folks hænder. Meget mere interessant var det, at da vi nærmede os hegnet mod stranden, kunne vi se, at masser af søelefanter lå og solede sig i vandkanten – og længere oppe på stranden. De var VIRKELIG dovne – men som en amerikaner sagde: “hvis du var så fed, ville du også være doven” 🙂

Fra søelefanterne var der heldigvis kun tre kvarter til hotellet, hvor vi lige kunne nå en effektiv time i Outlettet umiddelbart ved siden af….

Mandag var endnu en lang dag – jeg synes, den var rigtig hård. Vi kom ret hurtigt til Solvang, som jo er dansker-byen nr. 1. Fin lille by – og meget dansk – og tysk, og hollandsk, og svensk…. Vi spiste vores lækre medbragte frokost med bl.a. sushi udenfor brandstationen.

Resten at turen til Diego var nærmest bare en killer. Tæt motorvejstrafik forbi Los Angeles og videre sydpå kræver fuld koncentration og passagererne synes heller ikke, det var videre fedt.

Heldigvis ankom vi til et fint Best Western hotel i San Diego i fornuftig tid og fik lækkert take-away fra Pei Wei. Her i San Diego skal vi bo de sidste 4 overnatninger inden den sidste tur gør tilbage til L. A., hvor vi har en enkelt overnatning inden hjemturen.

San Francisco

Status

På vej mod San Francisco kørte vi pludselig gennem en stor frugtplantage og kom vist til at stjæle et par mandler, pistacienødder og et granatæble. Dog købte vi også nogle kirsebær – og nogle af os (måske primært mig:-)) blev temmelig skræmte, da en fritgående hane på det nærmeste angreb os!
Vi stoppede ved et outletcenter nær San Francisco – og fik lækker, lækker frokost (fornem ironien), bl.a. bestående af “won ton-suppe” (kogt vand med rå grøntsager).
Vi shoppede og spiste frozen yoghurt, – dele af selskabet (Annika) fik også en længe ventet Coldstone-banan-karamel-crunch-is – før vi fortsatte mod hotellet.
Det var så godt planlagt, at vi ramte San Francisco lige midt i myldretiden – så er man glad for de såkaldte “car pool lanes”, der er en nærmest tom kørebane, hvor man kun må køre, hvis man er min. to i bilen.
Da vi havde fået os installeret på værelset, gik jagten på noget at spise ind. Vi endte på et superlækkert pizzaria i en hyggelig gade, hvor vi sad ved siden af danskere… Vi er ikke til at slippe udenom!
Dag 2 i San Francisco brugte vi i en guidet tourbus. Anthony, der vidste alt om byen,  fortalte mens vi kørte, og vi stod bl.a. af i Chinatown og på “Fishermans Wharf” (San Franciscos berømte havneområde)
Om aftenen spiste vi gourmet burgere på Barney’s, efterfulgt af megalækre Oreo-milkshakes, der måtte serveres i to glas, fordi de var for store til at kunne være i et!
Lørdag tog vi til Alcatraz efter at have gået lidt rundt i byen. Alcatraz er en tidligere fængselsø for særligt besværlige fanger. Vi fik udleveret et headset og blev guidet rundt i fængslet og fik fortalt historier gennem det. Temmelig spændende.
Vi gik gennem San Franciscos sindssygt stejle gader – her kan man virkelig tale om at læne sig op ad vejen! Det er ikke sjovt at skulle parallelparkere her!
Vores hotel lå forresten på verdens  (formentlig) mest snoede gade, Lombard Street.
aftensmad på “Mel’s Diner”, og endnu en gang måtte vi lige forbi Barney’s efter milkshakes. Mmmm, dem vil vi savne!
Nu går turen ad Highway 1 langs vandet mod Pismo Beach, før San Diego :-))

Yosemite og Oakhurst

Status

Efter en god nats søvn, og morgenmad(der oftest i “vores hotelkategorier” består af breve med oatmeal, bagels eller toast, sukkermorgenmadsprodukter, cornflakes – og ind i mellem også mulighed for æg og pølser/bacon samt selvbagte vafler) på hotellet i Bishop, fik vi fyldt forplejninger og is i køleboksen.

Forplejninger

Vi kørte nordpå, og efter at have været gennem det golde Death Valley, var det igen en helt anden natur, der mødte os. Yosemite er den fuldstændige kontrast til Dødens dal; her er der masser af træer, søer, dyreliv og – hvis vi havde været her tidligere på året – også store og flotte vandfald.

Vi var over høje bjergpas med utrolig udsigt og ude at dyppe tæerne i en sø på det mest maleriske sted, jeg nogenside har været – se billedet derfra under Yosemite.

Turen var til gengæld også både udfordrende og trættede for både fører og passagerer – utroligt mange sving på nedkørslen til vores næste destination – Oakhurst.

Comfort Inn, Oakhurst er i den lidt ringere katagori af hoteller på vores rute. Indretningen er helt standard med to dobbeltsenge, tv, kaffemaskine, samt toilet og badekar i et rum for sig og en “afdeling” med spejl og vask – begge dele bagerst i værelset. Der hænger desuden en aircondition-dims under vinduet inden for døren, der måske er nærmest helt lydløs, men som, især i Lake Havasu, kan larme som en traktor!

Nå – tilbage til sagen. Vi besluttede at dagen i går skulle bruges til afslapning. Lasse fik set et par halve fodboldkampe om formiddagen, mens vi andre slappede af på værelset. Om eftermiddage kørte vi nogle få kilometer til Lake Bass, hvor vi badede og spiste de medbragte Subway-sandwich og is.

Efter nogle timer var vi tilbage i Oakhurst, hvor vasketøjet blev fixet, efterfulgt af et Starbucksbesøg og aftensmad på “Denny´s”, der ikke på nogen måde imponerede….

I dag går turen så mod San Francisco med stop ved et outlet på vejen 🙂

Bishop og turen gennem Death Valley

Status

Så er det vist blevet min(Jørgen) tur til at skrive lidt:

Vi forlod Las Vegas ved tolvtiden efter endnu en gang morgenmad på Starbucks og efter at Pigerne havde fået shoppet – om ikke af, så i hvert fald – videre….

Vi fik fyldt is i køleboksen og rundede desuden Taco Bell´s på vejen ud af byen. Man har jo ikke lyst til at løbe tør for forplejninger i et ørkenområde!

På vejen måtte vi også stoppe for at købe æg, da Signe havde sat sig for at lave æggetesten i Badwater – det laveste sted på den vestlige halvkugle og nok det varmeste sted på jorden!

Når man rammet en af USA´s nationalparker, som Death Valley er katagorisetet som, skal man betale 20£ for at køre ind. Ved betalingsposten lå desuden de mest stinkende og flueomsværmede toiletter, jeg nogensinde har set! SÅ klamme!! Hvis man skal, så skal man, og heldigvis fik vi en god del af de lækre fluer med ind i bilen – lækkert.

Selve turen gennem dalen kan ikke beskrives. Det var overvældende. Kig selv billederne…

Om aftenen ankom vi trætte til Bishop, og det eneste “fornuftige”, vi kunne finde at spise, var McDonalds. Signe og Annika har fået smag for oatmeal – det er bare sød havregrød, evt. men frugt og nødder – så dét fik dé. Lasse valgte en wrap og jeg var på burger og en stor milkshake.

Jeg blev dog noget overrasket over, at de kunne finde på at toppe den af med flødeskum og cocktailbær.. Dét behøver jeg ikke rigtig…